Als de connectie tussen jou als man en je partner niet meer goed is, is er altijd iets gebeurd waardoor je elkaar (langzamerhand) bent kwijtgeraakt. Vaak zit de start in de kleine incidenten. Als je je bijvoorbeeld rot voelt, of hulp nodig hebt en je krijgt niet de warme, begripvolle, maar een kille of kritische reactie. Dat schept afstand. En dat soort momenten gaan stapelen: elke volgende keer creëert een nieuwe breuklijn in het vertrouwen naar elkaar.
Koppels noemen ook altijd de impact van life events, zoals een affaire, de impact van een burn-out, het verlies van een dierbare, als omslagpunt in de relatie. In plaats van dat de connectie zich dan verdiepte, ontstond er een grotere afstand. Als je niet weet hoe je de liefde herstelt, dan kom je steeds meer in de overlevingsstand te staan.
Je bent succesvol in je bedrijf. Je partner heeft een eigen bedrijf of een drukke baan. Succes maak niet dat je thuis het goede gevoel weer terugkrijgt. Je probeert op je eigen manier de relatie te fiksen, maar juist dat leidt tot meer onbegrip en conflict.